--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

--- خبری آموزشی 87 ---

اخبار و مقالات علمی آموزشی

تاریخ‌ ثبت‌نام‌ و هم‌ چنین‌ شرایط و ضوابط شرکت در‌ آزمون‌ سراسری

تاریخ‌ ثبت‌نام‌ و هم‌ چنین‌ شرایط و ضوابط شرکت در‌ آزمون‌ سراسری‌ برای‌ دوره‌های‌ روزانه، نوبت دوم (شبانه‌) ، نیمه حضوری و مجازی و بین الملل دانشگاهها وموسسات‌ آموزش‌ عالی‌،دانشگاه‌پیام‌نور (آموزش‌ از راه‌دور)، مراکز تربیت‌ معلم‌ وابسته‌ به‌ وزارت‌ آموزش‌ وپرورش‌، موسسات‌آموزش‌عالی‌ غیرانتفاعی‌ و غیر دولتی‌ سال‌ 1388 اعلام شد  

بدین‌وسیله‌ به‌اطلاع‌ کلیه‌ داوطلبان‌ متقاضی‌ ثبت‌ نام‌ و شرکت‌ در آزمون‌ سراسری‌ برای‌ دوره‌های‌ روزانه‌ ، نوبت دوم (شبانه‌) ، نیمه حضوری ، مجازی و بین الملل دانشگاهها وموسسات‌ آموزش‌ عالی‌،دانشگاه‌ پیام‌ نور(آموزش‌ از راه‌ دور) ، مراکز تربیت‌ معلم‌ وابسته‌ به‌ وزارت‌ آموزش‌ و پرورش‌ و موسسات‌ آموزش‌ عالی‌ غیرانتفاعی‌ و غیردولتی‌ سال 1388 می‌رساند که‌ ثبت‌نام‌ برای‌ شرکت‌ در آزمونهای‌ مذکور از ساعت‌ 9 صبح‌ شنبه 16/9/87 (شانزدهم‌ آذرماه‌ 1387) آغازودر پایان‌ وقت‌ روز جمعه ‌29/9/1387 (بیست و نهم آذرماه‌ 1387) پایان‌ می‌پذیرد، لذا داوطلبان‌ می‌توانند در مهلت‌ فوق‌الذکر به‌ یکی‌ از باجه‌های‌ پستی‌(باجه‌ پستی‌ توزیع‌ کننده‌ مدارک‌ ثبت‌نام‌ آزمون‌ سراسری‌ سال‌ 1388) مراجعه‌ نمایند. ثبت‌نام برای آزمون سراسری سال 1388 به روش اینترنتی و به شرح ذیل صورت می گیرد:

 
 
1-ثبت نام برای شرکت در آزمون

الف- هریک از داوطلبان متقاضی ثبت نام باید در تاریخ مقرر ثبت نام به یکی از واحدهای پستی توزیع کننده مدارک ثبت نام آزمون سراسری سال 1388 مراجعه و برای ثبت نام درمقابل پرداخت مبلغ‌ 48000 ریال‌ (چهل و هشت هزار ریال)‌، علاوه بر دریافت کارت اعتباری ثبت‌نام ‌ یک‌ جلد دفترچه‌ راهنمای‌ شماره ‌1 آزمون سراسری سال‌ 1388 را دریافت نمایند.
ب- داوطلبان متقاضی ثبت نام علاوه بر وجه ثبت نام ، مبلغ 5000 ریال (پنج هزار ریال) به ‌ عنوان‌ کارمزد توزیع‌مدارک‌وسایرهزینه‌ها، به مسوول باجه پست مربوط براساس ضوابط شرکت پست جمهوری اسلامی ایران پرداخت خواهند نمود.
ج- آن‌ دسته‌ از داوطلبانی‌ که‌ متقاضی ‌ شرکت‌ در آزمون‌ گروه آزمایشی هنر و یا زبانهای خارجی و یا هر دو گروه آزمایشی علاوه بر گروه آزمایشی اصلی باشند. ضرورت دارد که با مراجعه به باجه پست و پرداخت مبلغ 48000 ریال (چهل و هشت هزار ریال) به عنوان شرکت در گروه آزمایشی هنر ویا 48000 ریال (چهل و هشت هزار ریال ) به عنوان شرکت در گروه آزمایشی زبانهای خارجی ویا 48000 ریال برای گروه هنر و 48000 ریال برای گروه زبانهای خارجی به مسوول ذیربط، نسبت به دریافت کارت یا کارتهای اعتباری ثبت نام مربوط اقدام نمایند.
د-آندسته ازداوطلبانی که علاقه مند به شرکت در گزینش دانشگاه پیام نور یا مراکز تربیت معلم وابسته به وزارت آموزش وپرورش و یا موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و یا 2 گزینش از 3 گزینش مذکور و یا هر سه گزینش می باشند، می بایست پس از پرداخت مبلغ 38500 ریال (سی و هشت هزار و پانصد ریال) به عنوان وجه علاقه مندی به شرکت در گزینش یا گزینش‌های مذکور، نسبت به دریافت کارت اعتباری ثبت نام مربوط اقدام نمایند.
هـ – به منظور تأمین هزینه‌های تحویل کارتهای اعتباری بندهای (ج) و (د) فوق به هر داوطلب، از سوی شرکت پست جمهوری اسلامی ایران مبلغ 2500 ریال (دو هزار و پانصد ریال) به عنوان کارمزد و سایر هزینه‌ها، از هر داوطلب اخذ می گردد.
و-هریک از داوطلبان پس از اخذکارتهای اعتباری ثبت نام و مطالعه دقیق دفترچه راهنما ، تقاضانامه مندرج در دفترچه راهنما را تکمیل و سپس به شبکه اینترنت مراجعه و براساس دستورالعمل مربوط که بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی WWW.Sanjesh.org در این رابطه قرارداده شده است نسبت به تکمیل تقاضانامه ثبت نام مبادرت نمایند.
تذکر مهم : داوطلبان نظام جدید بخصوص داوطلبانی که دیپلم خود را در یکی از سالهای 1384 ، 1385 ، 1386 و یا 1387 دریافت نموده اند لازم است کد دانش آموزی خود را در قسمت مربوط واردنمایند ضمناً کلیه داوطلبان نظام جدید که دیپلم خود را در یکی از سالهای 1384 ، 1385 ، 1386 و یا 1387 اخذ نموده اند لازم است با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی WWW.Sanjesh.org در بخش مربوط به مشاهده اطلاعات دانش آموزی با وارد کردن اطلاعات درخواستی نسبت به مشاهده اطلاعات دانش آموزی اقدام و در پایان پس از دریافت کد 14 رقمی پیگیری ، کد مورد نظر را در قسمت مربوط در تقاضانامه ثبت نام وارد نمایند. بدیهی است این گروه از داوطلبان بدون داشتن کد 14 رقمی پیگیری ، نمی‌توانند در آزمون سراسری سال 1388 ثبت نام نمایند.
 

2-شرایط داوطلبان‌


داوطلبان‌ لازم‌ است‌ دارای‌ شرایط عمومی‌ و اختصاصی‌ به‌ شرح‌ ذیل‌ بوده‌ و برادران از لحاظ مقررات‌ وظیفه‌ عمومی‌ منعی‌ نداشته‌ باشند.
1-2- شرایط عمومی‌
الف‌) نداشتن‌ عناد با نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌.
توضیح: مصادیق‌ عناد شامل: (1) مبارزه‌ مسلحانه‌ با نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌، (2) داشتن‌ وابستگی‌ تشکیلاتی‌ به‌ گروهک‌های‌ محارب‌، (3) پرداخت ‌کمک‌ مالی ‌به‌ گروهک‌های ‌محارب‌ یا هواداری‌ تشکیلاتی ‌نمودن‌ از آن‌ گروهک‌ها و یا داشتن‌ عضویت‌ در آنها، (4) تبلیغ‌ ماتریالیسم‌ و ادیان‌ ساختگی‌.
ب‌) عدم‌ احراز فساد اخلاقی‌.
توضیح‌ : مصادیق‌ فساد اخلاقی‌ شامل‌ اعتیاد به‌ مواد مخدر و اشتهار به‌ فحشا می‌باشد.
تذکرمهم‌ : احراز شرایط‌ عمومی ‌‌داوطلبان ‌‌به‌ صورت‌ استعلام‌ است‌ که‌ به‌ عهده‌ مراجع‌ قانونی‌ می‌باشد و تحقیق‌ از همسایگان‌ و محل‌ سکونت‌ به‌ کلی‌ ممنوع‌ است‌.
ج‌) برخورداری‌ از توانایی‌ جسمی‌ متناسب‌ با رشته‌ یا رشته‌های‌ انتخابی‌.
2-2- شرایط اختصاصی‌
الف) داشتن‌ دیپلم دوره‌ چهار ساله‌ متوسطه‌ نظام قدیم آموزش متوسطه و یاگواهینامه‌ دوره‌ پیش‌دانشگاهی که حداکثر تا تاریخ 31/6/1388 اخذ شود و یا داشتن‌ مدرک‌ کاردانی‌ (فوق‌ دیپلم‌).
تبصره ‌1- دارندگان مدرک کاردانی (فوق دیپلم) دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و دارندگان‌ مدرک‌ کاردانی‌ پیوسته‌ آموزشکده‌های‌ فنی‌ و حرفه‌ای‌ وزارت‌ آموزش‌ و پرورش‌ و همچنین‌ آن‌ دسته‌ از داوطلبان‌ مذکور که‌ حداکثر تا 31/6/1388 در مقطع کاردانی (فوق دیپلم) فارغ‌التحصیل‌ می‌شوند، حق‌ ثبت‌نام‌ و شرکت‌ در آزمون‌ سراسری‌ را خواهند داشت‌.
تبصره ‌2- فارغ‌التحصیلان‌ دوره‌ کاردانی‌ رشته‌های تحصیلی گروه‌ آموزشی‌ پزشکی‌ به‌ شرطی‌ می‌توانند در آزمون سراسری سال 1388 شرکت نمایند که‌ خدمات‌ قانونی‌ مقرر را تا تاریخ‌ 31/6/1388 و یا 30/11/1388 به‌ پایان‌ برساند. بدیهی ‌است‌ این‌ قبیل‌ از فارغ‌التحصیلان‌ در صورت‌ موفقیت، به‌ هنگام‌ ثبت‌نام‌ در رشته‌ قبولی‌ باید گواهی‌ پایان‌ طرح‌ نیروی‌ انسانی‌ را ارائه‌ نمایند.
تبصره ‌3- فارغ‌التحصیلان دوره‌ کاردانی‌ رشته‌های تحصیلی گروه‌های‌ آموزشی‌ غیر پزشکی‌ حداکثر تا 31/6/1388 به‌ شرطی‌ می‌توانند در آزمون سراسری سال 1388 شرکت نمایند که‌ تعهدات‌ و خدمات‌ قانونی‌ را انجام‌ داده‌ باشد.
ب) دانشجوی دوره روزانه (بجز دانشجویان مشمول تبصره‌های 2 و 3 فوق‌الذکر) دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی نباشد. دانشجوی‌ انصرافی‌ چنانچه‌ واجد دیگر شرایط مندرج‌ در ‌ دفترچه‌ راهنما باشد، حق‌ ثبت‌نام‌ و شرکت‌ در آزمون‌ را دارد.
تبصره‌- دانشجویان‌ اخراجی‌ آموزشی‌ موضوع‌ ماده‌ 29 آیین‌نامه‌ آموزشی‌ و همچنین‌ دانشجویان‌ دوره‌ کارشناسی‌ که‌ مدرک‌ معادل‌ کاردانی‌ (اعم‌ از کاردانی ‌عمومی‌ و یا کاردانی‌) را اخذ نموده‌اند نیز مانند مقررات‌ مربوط به‌ دانشجویان‌ انصرافی‌ پس‌ از تسویه‌ حساب‌کامل‌ با مؤسسه‌ ذیربط و همچنین‌ اداره‌ کل ‌امور دانشجویان‌ داخل‌ و صندوق‌ رفاه‌ دانشجویان‌ وزارت‌ ذیربط و در صورت‌ نداشتن‌ مشکل‌ نظام‌ وظیفه‌ (برای‌ برادران‌) حق‌ ثبت‌نام‌ دارند و منحصراً می‌توانند در رشته‌ای‌ غیر از رشته‌ قبلی‌ خود متقاضی‌ شوند. بدیهی‌ است‌ این دسته‌ از داوطلبان‌ می‌توانند کلیه‌ تعهدات‌ مربوط را پس‌ از اتمام‌ تحصیلات‌ خود به‌ صورت‌ یکجا به‌ انجام‌ برسانند.
ج ‌) از سال‌ تحصیلی‌ 64-1363 به‌ بعد، دو نوبت‌ در آزمون‌های‌ ورودی‌ (دوره‌های‌ روزانه‌) رشته‌های تحصیلی متمرکز و یا نیمه‌متمرکز پذیرفته‌ نشده‌ باشد.
د ) پذیرفته‌ شده‌ دوره‌های‌ روزانه‌ آزمون‌ سراسری‌ سال‌ 1387 (اعم‌ از رشته‌های‌ متمرکز و یا نیمه‌متمرکز) نباشد.
ه‍‌ ) بر اساس اعلام رسمی اداره کل امور اتباع‌ و مهاجرین خارجی‌ وزارت کشور، ثبت‌نام و شرکت کلیه اتباع عراقی و افغانی، در آزمون سراسری سال 1388 « مـمنوع » می‌باشد.
و ) دانشجویان دوره‌های نوبت دوم (شبانه)، نیمه‌حضوری، مجازی و بین‌المللی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام‌نور و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی ـ غیرانتفاعی که از معافیت تحصیلی استفاده نمی‌کنند، می‌توانند بدون انصراف از تحصیل در آزمون سراسری سال 1388 ثبت‌نام و شرکت نمایند. بدیهی است این دسته از داوطلبان در صورت موفقیت و قبل از ثبت‌نام در رشته قبولی جدید، لازم است از رشته قبولی قبلی خود انصراف قطعی حاصل نموده و گواهی مربوط را به مؤسسه ذیربط ارائه نمایند. لازم به توضیح است که این دسته از داوطلبان حق بازگشت و ادامه تحصیل در رشته قبولی قبلی خود را ندارند.
تبصره: دانشجویان دوره‌های فوق که از معافیت تحصیلی استفاده می‌کنند، به منظور ثبت‌نام و شرکت مجدد در آزمون سراسری لازم است پس از انصراف قطعی از تحصیل خود را به بخش‌های وظیفه عمومی معرفی و به خدمت اعزام شوند. بدیهی است این دسته از داوطلبان پس از اتمام دوران خدمت نظام وظیفه حق ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری را خواهند داشت.
ز ) با توجه به محدودیت امکانات دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و لزوم توزیع عادلانه فرصت‌های موجود بین تمامی متقاضیان، پذیرش آن دسته از داوطلبانی که قبلاً با استفاده از امکانات دولتی (آموزش رایگان) تحصیلات خود را در رشته‌ای به اتمام رسانیده‌اند، در همان مقطع قبولی قبلی و در همان دوره (روزانه) امکان‌پذیر نمی‌باشد. این قبیل از داوطلبان در صورت تمایل می‌توانند برای دورة نوبت دوم (شبانه) در همان مقطع متقاضی شوند و یا در صورت قبولی در دورة روزانه (به جز رشته‌های تحصیلی گروه آموزش پزشکی)، می‌توانند با پرداخت شهریه همانند دانشجویان دورة نوبت دوم (شبانه)، در رشته مربوط ادامه تحصیل دهند.

3-2- مقررات‌ وظیفه‌ عمومی‌
بر اساس‌ اعلام‌ رسمی‌ معاونت‌ وظیفه‌ عمومی‌ نیروی‌ انتظامی‌ داوطلبان‌ مرد لازم‌ است‌ یکی‌ از شرایط مشروحه ذیل را دارا باشند:
(1) کارت‌ پایان‌ خدمت‌.
(2) کارت‌ معافیت‌ کفالت یا پزشکی‌ دایم‌ و یا کارت‌ معافیت‌ زمان‌ صلح‌ با فرم‌ کامپیوتری.
(3) کارت‌ معافیت‌ موقت‌ در مدت‌ اعتبار آن.
(4) پرسنل‌ شاغل‌ رسمی‌ در نیروهای‌ نظامی‌ و انتظامی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ با ارائه‌ گواهی‌ موافقت‌ از یگان‌ مربوط.
(5) فارغ‌التحصیلان‌ و دانش‌آموزان سال آخر دوره‌ متوسطه‌ روزانه‌ و شبانه‌ نظام‌ قدیم‌ آموزش‌ متوسطه‌ و همچنین‌ فارغ‌التحصیلان‌ دوره‌ پیش‌دانشگاهی‌ و دانش‌آموزان‌ دوره‌ پیش‌دانشگاهی ‌نظام‌ جدید آموزش‌ متوسطه‌ متولد سال‌ 1369 و بعد از آن‌.
تبصره‌- این‌ افراد برای‌ ثبت‌نام‌ و شرکت‌ در آزمون‌ سراسری‌ سال‌ 1388 احتیاجی‌ به ‌اخذ دفترچه‌ آماده‌ به ‌خدمت‌ ندارند، ولی ‌لازم‌ است ‌در تاریخی‌ که‌ توسط معاونت‌ وظیفه‌ عمومی‌ نیروی‌ انتظامی‌ اعلام‌ می‌گردد، به‌ خدمت‌ اعزام‌ شوند. بدیهی‌ است‌ در صورت‌ پذیرفته‌ شدن‌ در آزمون‌ سراسری‌، در هر مرحله‌ای‌ از خدمت‌ ترخیص‌ خواهند شد. در غیر اینصورت‌ غایب‌ محسوب‌ شده‌ و پذیرش‌ آنها در آزمون‌ سراسری‌ سال‌ 1388 ملغی‌ می‌گردد.
(6) ثبت‌نام و شرکت در آزمون متولدین نیمه دوم سال 1368 (1/7/1368 به بعد) که به صورت حضوری مدرک پیش‌دانشگاهی اخذ نموده‌اند، با اخذ برگ اعزام به خدمت بدون مهر غیبت که تاریخ اعزام آنان در نیمه دوم سال 1388 خواهد بود، بلامانع است. ضمناً در صورت برخورداری از معافیت تحصیلی دانشگاهی در سال تحصیلی 88-1387 مجاز به شرکت در آزمون سراسری سال 1388 نخواهند بود.
(7) متولدین سال 1338 تا‌ 1354 در صورت قبولی در دانشگاه با ارائه کارت معافیت.
(8) مشمولان‌ دیپلمه‌ اعزامی‌ در نیروهای‌ نظامی‌ و انتظامی‌ در هر مرحله‌ از خدمت‌ وظیفه‌ که‌ باشند، به‌ شرط نداشتن‌ غیبت‌ قبل‌ از اعزام‌ به‌ خدمت‌ و نداشتن ‌سابقه‌ تحصیل‌ در مقطع‌ بالاتر از دیپلم.
تبصره‌- برگه‌های‌ اعزام‌ باید فاقد مهر غیبت‌ بوده‌ و مهلت قانونی اعزام ‌با تاریخ‌ شروع‌ به‌ خدمت‌ منطبق‌ باشد. بدیهی‌ است‌ برادرانی‌ که‌ با غیبت‌ به‌ خدمت‌ اعزام‌ شده ‌باشند در صورت‌ قبولی‌ ترخیص‌ نخواهند شد.
(9) طلبه‌ دارنده‌ دیپلم‌ کامل‌ متوسطه‌، به‌ شرطی‌ که‌ شورای‌ مدیریت‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ تأیید نماید که‌ معافیت‌ تحصیلی‌ در حوزه‌، پوششی‌ برای‌ ادامه‌ تحصیل‌ در دانشگاه‌ نمی‌باشد و طلبه‌ قادر است‌ ضمن‌ اینکه‌ در حوزه‌ به‌ تحصیل‌ اشتغال‌ دارد به‌ موازات‌ آن‌ در دانشگاه‌ نیز تحصیل‌ نماید، با همان‌ معافیت‌ تحصیلی‌ حوزه‌، اشتغال‌ به‌ تحصیل‌ وی‌ در دانشگاه‌ بلامانع‌ است‌. بدیهی‌ است‌ در هر زمانی که حوزه‌ علمیه‌ معافیت‌ تحصیلی‌ طلبه‌ را خاتمه‌ یافته‌ اعلام‌ نماید، مشمول‌ دیگر نمی‌تواند به‌ عنوان‌ دانشجو از معافیت‌ تحصیلی‌ دانشگاه‌ استفاده‌ کند و باید خود را به‌ سازمان‌ وظیفه‌ عمومی‌ محل‌ معرفی‌ نماید.
تبصره‌- افراد مشمول‌ بند 9 فوق‌ قبل‌ از ثبت‌نام‌ در آزمون‌ باید موافقتنامه‌ مذکور را از شورای مدیریت حوزه علمیه قم دریافت‌ دارند و به‌ هنگام‌ قبولی‌ در دانشگاه‌ ارائه‌ نمایند.
(10) متعهدین‌ خدمت‌ در وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها که‌ پس‌ از انجام‌ تعهد خدمت‌ معاف‌ می‌باشند، در صورت‌ ارائه‌ موافقتنامه‌ از بالاترین‌ مقام‌ وزارت‌ یا سازمان‌ متبوع‌. بدیهی‌‌ است‌‌ با شروع‌ ‌تحصیل‌، تعهد آنان‌ قطع‌ شده‌ و پس‌ از اتمام‌ تحصیلات‌ باید بقیه‌ خدمت‌ مورد تعهد را در وزارتخانه‌ و یا سازمان‌ متبوعه‌ به‌ اتمام‌ برسانند.
(11) فارغ‌التحصیل‌ دوره‌ کاردانی‌ (فوق‌دیپلم‌) در حین‌ خدمت‌ با ارائه‌ گواهی‌ از یگان‌ مربوط مبنی‌ بر اینکه‌ دوران‌ خدمت‌ وظیفه‌ (خدمت‌ ضرورت‌) وی‌ تا 31/6/1388 به‌ پایان‌ برسد.
تبصره‌- فارغ‌التحصیلانی‌‌که‌ منحصراً رشته‌‌های‌‌ تحصیلی نیمسال‌ دوم‌ سال‌ تحصیلی‌ 89-1388 را انتخاب‌ خواهند کرد، تا شروع‌ نیمسال‌ دوم‌ سال‌ تحصیلی مربوط ‌(30/11/1388)، باید خدمت‌ دوره‌ ضرورت‌ آنان‌ به‌ پایان‌ رسیده‌ باشد.
(12)‌ فارغ‌التحصیل‌ دوره‌ کاردانی‌ (فوق‌دیپلم‌) حداکثر تا 31/6/88 در رشته‌های‌ تحصیلی‌ غیر گروه‌ آموزشی‌ پزشکی‌، به شرط نداشتن غیبت.
لازم به ذکر است کلیه فارغ‌التحصیلان دوره‌های کاردانی ضرورت دارد، حداکثر ظرف مدت 6 ماه، خود را جهت انجام خدمت وظیفه عمومی، به سازمان وظیفه عمومی معرفی نمایند.
تبصره 1- فارغ‌التحصیلان فوق که به موقع به خدمت اعزام شده باشند، در صورت نداشتن غیبت از خدمت ترخیص خواهند شد.
تبصره 2‌- ادامه‌ تحصیل‌ این ‌دسته‌ از داوطلبان‌ در صورت‌ پذیرفته‌شدن‌ در رشتة مقطع بالاتر از کاردانی‌ (فوق‌دیپلم‌) به ‌نحوی‌ که‌ حداکثر طول‌ مدت‌ تحصیل‌ آنان‌ از کاردانی‌ (فوق‌ دیپلم‌) به‌ مقطع‌ بالاتر 2 سال‌ کمتر از طول‌ مدت‌ تحصیل‌ طبق‌ ضوابط وزارت‌ علوم‌، تحقیقات‌ و فناوری‌ در همان‌ دوره‌ تحصیلی‌ باشد، از نظر نظام‌ وظیفه‌ بلامانع‌ خواهد بود (حداکثر طی دوره کارشناسی 4 سال می‌باشد).
تذکرات‌ مهم‌ در رابطه‌ با مقررات‌ وظیفه‌ عمومی‌:
الف) دانشجویان ‌انصرافی ‌دانشگاه‌ها و مؤسسات ‌آموزش‌ عالی‌ کشور (اعم از دوره‌های روزانه، شبانه و یا نیمه‌ حضوری) و همچنین ‌دانشگاه‌ پیام‌نور، مراکز تربیت‌ معلم‌ وابسته‌ به‌ وزارت‌ آموزش‌ و پرورش‌ و دیگر مؤسسات‌ آموزش‌ عالی ‌(مؤسسات‌ آموزش‌ عالی ‌غیردولتی ـ غیرانتفاعی‌، دانشگاه‌ آزاد اسلامی‌ و ...) که‌ از معافیت‌ تحصیلی‌ استفاده‌ کرده‌اند، لازم‌ است‌ پس‌ از انصراف‌ قطعی‌ از تحصیل‌، خود را برای‌ اعزام‌ به‌ خدمت‌ به‌ بخش‌های‌ وظیفه‌ عمومی‌ معرفی‌ و به‌ خدمت‌ اعزام‌ شوند. بدیهی‌ است‌ این‌ دسته‌ از داوطلبان ‌پس‌ از انجام‌ دوران‌ خدمت‌ وظیفه‌ عمومی‌ (خدمت‌ دوره ضرورت‌)، حق ‌ثبت‌نام‌ و شرکت‌ در آزمون‌های‌ سراسری‌ بعدی‌ را خواهند داشت‌.
ب‌) هیچ‌ داوطلبی‌ با داشتن‌ دیپلم‌ کامل‌ متوسطه‌ نظام‌ قدیم‌ و یا گواهینامه‌ دوره‌ پیش‌دانشگاهی‌ نظام‌ جدید آموزش‌ متوسطه‌ و با استفاده‌ از معافیت‌ تحصیلی ‌از سایر مؤسسات‌ آموزش عالی‌، اعم‌ از مؤسسات‌ آموزش‌ عالی‌ دولتی‌ و غیردولتی‌ مصوب‌، حق‌ ثبت‌نام‌ و شرکت‌ در آزمون‌ سراسری‌ سال‌ 1388 را نخواهد داشت‌. به‌ عبارت‌ دیگر بر اساس‌ مقررات‌ وظیفه‌ عمومی‌ آن ‌دسته‌ از داوطلبانی‌ که‌ دارای‌ دیپلم‌ کامل‌ متوسطه‌ نظام‌ قدیم‌ و یا گواهینامه‌ دوره‌ پیش‌دانشگاهی‌ نظام‌جدید آموزش‌ متوسطه‌ می‌باشند و از معافیت‌ تحصیلی‌ مؤسسات‌ آموزش‌ عالی‌ اعم‌ از دولتی‌ و غیردولتی مصوب‌ استفاده‌ می‌کنند، حق‌ ثبت‌نام‌ و شرکت‌ در آزمون‌ سراسری‌ سال‌ 1388 را ندارند. بدیهی‌ است‌ برای‌ ثبت‌نام‌ و شرکت‌ در آزمون‌ باید مطابق‌ بند
« الف» فوق‌ اقدام‌ نمایند.
ج‌) سقف سنوات تحصیل در دوره کاردانی حداکثر 3 سال و در دوره کارشناسی پیوسته 6 سال و دکترای حرفه‌ای 8 سال می‌باشد. بدیهی است دانشجویانی که طی مدت فوق موفق به اتمام دوره تحصیل نشوند، شرایط ادامه تحصیل را از دست خواهند داد.
د ) کلیه ‌ضوابط و مقررات ‌‌وظیفه‌ عمومی‌ به‌ شرح‌ مندرج‌ در بندهای دوازده‌گانه و تبصره‌های مربوط فوق و تذکرات‌ مهم‌ آن‌ عیناً برای‌ داوطلبان‌ دوره‌های‌ شبانه‌ و نیمه‌حضوری دانشگاه‌ها و مؤسسات ‌آموزش‌ عالی، دانشگاه‌ پیام‌نور، مراکز تربیت معلم وابسته به وزارت آموزش و پرورش و مؤسسات‌ آموزش‌ عالی‌ غیردولتی - غیرانتفاعی (مصوب‌) و دوره‌های مشترک‌ بین‌المللی آزمون‌ سراسری‌ سال‌ 1388 نیز معتبر و لازم‌الاجرا می‌باشد.

3-ثبت نام
هر داوطلب‌ می‌تواند بدون‌ توجه‌ به‌ نوع‌ دیپلم‌ نظام‌ قدیم‌ آموزش‌ متوسطه‌ و یا نوع‌ گواهینامه‌ دوره‌ پیش‌دانشگاهی‌ نظام‌ جدید آموزش‌ متوسطه‌ و تنها بر اساس‌ میزان‌ علاقه‌مندی‌ خود به‌ رشته‌های‌ تحصیلی‌، در یکی‌ از پنج‌گروه‌ آزمایشی‌ علوم‌ ریاضی‌ و فنی‌، علوم‌ تجربی‌، علوم‌ انسانی‌، هنر و یا زبان‌های خارجی‌ ثبت‌نام‌ و در آزمون‌ مربوط برابر ضوابط شرکت‌ نماید.
تبصره 1- داوطلبان‌ هر یک‌ از گروه‌های‌ آزمایشی‌ 1 ، 2 ، 3، 4 و یا 5 در صورت‌ تمایل‌ به‌ شرکت‌ در گزینش‌ رشته‌های‌ تحصیلی‌ دانشگاه پیام‌‌نور (آموزش ‌از راه ‌دور)، مراکز تربیت معلم وابسته به آموزش و پرورش و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی ـ غیردولتی می‌توانند ضمن‌ علامتگذاری‌ در قسمت‌ مربوط در تقاضانامه‌ ثبت‌نام‌، متقاضی‌ شرکت‌ در گزینش‌ این مراکز آموزشی شوند. ضوابط و شرایط تحصیل‌ و رشته‌های‌ تحصیلی‌ این مراکز در پیوست شماره 2 ‌ دفترچه راهنما ‌درج‌ شده‌ است.
تبصره ‌2- داوطلبان ‌هر یک‌ از گروه‌های‌ آزمایشی‌1 (علوم ‌ریاضی‌ و فنی‌)، 2 (علوم‌ تجربی‌)، 3 (علوم‌ انسانی‌) و 5 (زبان‌های خارجی‌) در صورت‌ تمایل‌ به‌ انتخاب‌ ‌رشته‌های‌تحصیلی‌ گروه‌آزمایشی‌ 4 (هنر)، می‌توانند ضمن‌ علامتگذاری‌ بند 43 در قسمت دوم (اطلاعات آزمونی)‌ تقاضانامه‌ ثبت‌نام اینترنتی، متقاضی‌ انتخاب‌ رشته‌های‌ تحصیلی‌گروه‌ آزمایشی‌ هنر نیزشوند. لازم ‌به‌ ذکر است‌ که‌ این‌ دسته‌ از داوطلبان‌ علاوه‌ بر شرکت‌ در آزمون‌ عمومی‌ و اختصاصی‌ گروه‌ آزمایشی‌ انتخابی‌ (یکی‌ ازگروه‌های‌ آزمایشی‌ 1، 2، 3 و یا 5) باید در آزمون‌ عمومی‌ و اختصاصی‌ گروه‌ آزمایشی‌ هنر به‌ منظور انتخاب‌ رشته‌های‌ گروه‌ آزمایشی‌ هنر نیز شرکت‌ کنند.
تبصره 3- داوطلبان‌ هریک‌ از گروه‌های‌ آزمایشی‌1، 2، 3 و یا 4 در صورت‌ تمایل‌ برای‌ شرکت‌ در گروه‌ آزمایشی‌ زبان‌های خارجی‌ (گروه‌ 5)، می‌توانند ضمن علامتگذاری‌ بند 44 در قسمت دوم (اطلاعات آزمونی)‌ تقاضانامه‌ ثبت‌نام اینترنتی‌، متقاضی‌ شرکت‌ در گروه‌ آزمایشی‌ زبان‌های خارجی‌(گروه‌ 5) به‌ منظور انتخاب‌ رشته‌های‌ تحصیلی‌ زبان‌های خارجی‌ شوند. لازم‌ به‌ توضیح‌ است‌ که‌ این دسته‌ از داوطلبان‌ لازم‌ است‌ علاوه‌ بر شرکت‌ در آزمون‌ عمومی‌ و اختصاصی‌ گروه‌ آزمایشی‌ اصلی‌ خود (یکی‌ از گروه‌های‌ آزمایشی‌ 1، 2، 3 و یا 4) در آزمون‌ مربوط به‌ گروه‌ آزمایشی‌ 5 (گروه‌ آزمایشی‌ زبان‌های خارجی‌) نیز شرکت‌ نمایند.
تبصره ‌4- داوطلبان‌ هریک‌ از گروه‌های‌ آزمایشی‌ 1، 2 و 3 در صورت‌ علاقه‌مندی‌ به شرکت‌ در گزینش‌ رشته‌های‌ تحصیلی‌ دانشگاه‌ امام‌ صادق‌(ع‌) می‌توانند با توجه‌ به‌ ضوابط و شرایط تحصیل‌ در دانشگاه‌ امام‌ صادق‌(ع‌) که‌ در صفحات‌ 40 تا 42 دفترچه‌ راهنما درج‌ شده‌ است‌ ‌، ضمن علامت‌گذاری مورد مربوط در بند 42 تقاضانامه ثبت‌نامی، در آزمون‌ سراسری‌ سال‌ 1388 ثبت‌نام‌ و شرکت‌ نمایند و فرم‌ درخواست‌ شرکت‌ در گزینش‌ دانشگاه‌ مذکور را که‌ در سایت اینترنتی سازمان سنجش درج‌ شده‌ است، تکمیل‌ و حداکثر تا پایان بهمن ماه 1387 به‌ آدرس‌ دانشگاه ‌امام ‌صادق(ع‌) ارسال‌ دارند.
تبصره 5- داوطلبان‌ هریک‌ از گروه‌های‌ آزمایشی‌ 1، 2 و 3 در صورت‌ علاقه‌مندی‌ به شرکت‌ در گزینش‌ رشته‌های‌ تحصیلی‌ دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری می‌توانند با توجه‌ به‌ ضوابط و شرایط تحصیل‌ در دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری که‌ در صفحه 42 و 43‌ دفترچه‌ راهنما درج‌ شده‌ است‌ ‌، ضمن علامت‌گذاری مورد مربوط در بند 42 تقاضانامه ثبت‌نامی، در آزمون‌ سراسری‌ سال‌ 1388 ثبت‌نام‌ و شرکت‌ نمایند و فرم‌ درخواست‌ شرکت‌ در گزینش‌ دانشکده‌ مذکور را که‌ در سایت اینترنتی سازمان سنجش درج‌ شده‌ است، تکمیل‌ و حداکثر تا پایان بهمن ماه 1387 به‌ آدرس‌ آن دانشکده ارسال‌ دارند.
تبصره 6- داوطلبان‌ هریک‌ از گروه‌های‌ آزمایشی‌ 1، 2 و 3 در صورت‌ علاقه‌مندی‌ به شرکت‌ در گزینش‌ رشته‌های‌ تحصیلی‌ دانشگاه امام حسین(ع) می‌توانند با توجه‌ به‌ ضوابط و شرایط تحصیل‌ در این دانشگاه که‌ در صفحه 43 ‌ دفترچه‌ راهنما درج‌ شده‌ است‌، ضمن علامت‌گذاری مورد مربوط در بند 42 تقاضانامه ثبت‌نامی، در آزمون‌ سراسری‌ سال‌ 1388 ثبت‌نام‌ و شرکت‌ نمایند و فرم‌ درخواست‌ شرکت‌ در گزینش‌ دانشگاه‌ مذکور را که‌ در سایت اینترنتی سازمان سنجش درج‌ شده‌ است، تکمیل‌ و حداکثر تا پایان بهمن ماه 1387 به‌ آدرس‌ آن دانشگاه ارسال‌ دارند.
تبصره 7- داوطلبان‌ هریک‌ از گروه‌های‌ آزمایشی‌ 1، 2 ،3، 4 و 5 در صورت‌ علاقه‌مندی‌ به شرکت‌ در گزینش‌ رشته‌های‌ تحصیلی‌ دانشگاه شاهد می‌توانند با توجه‌ به‌ ضوابط و شرایط تحصیل‌ در این دانشگاه که‌ در صفحه 43 ‌ دفترچه‌ راهنما درج‌ شده‌ است، ضمن علامت‌گذاری مورد مربوط در بند 42 تقاضانامه ثبت‌نامی،‌ در آزمون‌ سراسری‌ سال‌ 1388 ثبت‌نام‌ و شرکت‌ نمایند.
تبصره 8- فارغ‌التحصیلان‌ دوره‌ کاردانی‌ (فوق‌دیپلم‌) حداکثر تا 30/11/1388 در رشته‌های‌ تحصیلی‌ غیر گروه‌ آموزشی‌ پزشکی‌ که‌ با دفترچه‌ آماده‌ به‌ خدمت ‌بدون‌ مهر غیبت‌ در آزمون‌ سراسری‌ شرکت‌ می‌کنند. صرفاً مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی نیمسال دوم (پذیرش بهمن ماه) خواهند بود.
در فرم تقاضانامه‌ ثبت‌نام‌ اینترنتی به‌ کلماتی‌ مانند کد رشته‌ تحصیلی‌ متوسطه‌، کد بخش‌، نام‌ و شماره‌ منطقه‌ یا ناحیه‌ آموزش‌ و پرورش‌ محل‌ اخذ دیپلم‌ یا محل‌اخذ مدرک‌ پیش‌دانشگاهی‌ و مدارک‌ تحصیلی‌ دو سال‌ ماقبل‌ از دیپلم‌ و یا دو سال‌ قبل‌ از دوره‌ پیش‌دانشگاهی‌ اشاره‌ شده‌ است‌، داوطلب‌ باید قبل‌ از اقدام‌ به ‌تکمیل‌ فرم‌ تقاضانامه‌ ثبت‌نام‌ اینترنتی مفاهیم‌ این‌ کلمات‌ را کاملاً بداند.
الف‌) کد رشته‌ تحصیلی‌ متوسطه‌: در جدول‌ شماره‌ 10 ‌ دفترچه‌ راهنما نام‌ انواع‌ دیپلم‌ها و یا مدرک‌ پیش‌دانشگاهی‌ که‌ قابل‌ پذیرش است‌ درج‌ شده ‌است‌ و در مقابل‌ هر کدام‌ یک‌ شماره‌ دو رقمی‌ نوشته‌ شده‌ که‌ در واقع‌ «کد رشته‌ تحصیلی‌ متوسطه‌» است‌ و برای‌ احتراز از پیش‌ آمدن‌ اشتباه‌ در شناخت‌ عناوین‌ دیپلم‌ها و یا عناوین‌ دوره‌ پیش‌دانشگاهی‌ بکار رفته‌ است‌. داوطلب‌ برای‌ درج‌ نوع‌ دیپلم‌ یا مدرک‌ پیش‌دانشگاهی‌ خود(کدرشته ‌تحصیلی ‌متوسطه‌) در تقاضانامه‌ ثبت‌نام‌، باید با مراجعه‌ به‌ جدول‌ شماره‌ 10 ‌ دفترچه‌ راهنما، عنوان‌ کامل‌ دیپلم‌ و یا عنوان‌ کامل‌ مدرک‌ پیش‌دانشگاهی‌ خود و کد آن را پیدا کرده‌ و با دقت‌ آن را در بند 27 صفحه دوم (اطلاعات آزمونی) تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی بنویسد.
 
ب) کد بخش‌: عیناً به‌ دلائل‌ ‌مندرج‌‌ در باره‌ کد دیپلم ‌‌یا کد مدرک‌ پیش‌دانشگاهی‌ (کد رشته‌ تحصیلی‌ متوسطه‌)، برای‌ هر بخش‌ نیز یک‌ شماره‌ 4 رقمی‌ که‌ در واقع‌ «کد بخش‌» است‌ در نظر گرفته‌ شده‌، که‌ در جدول‌ شماره‌ 7 چاپ‌ شده‌ است‌. داوطلب‌ باید با توجه‌ به‌ بخش‌ محل‌ تولد در شناسنامه‌ و بخش‌ محل‌ تحصیل‌ سال ‌آخر متوسطه‌ (دیپلم‌ نظام‌ قدیم‌ یا دوره‌ پیش‌دانشگاهی‌) و بخش‌ محل‌ تحصیل‌ سال‌ ماقبل‌ و دو سال‌ قبل‌ از دوره‌ آخر متوسطه‌ خود، بندهای 30، 31 و 32 صفحه دوم (اطلاعات آزمونی) تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی آزمون‌ سراسری‌ سال‌ 1388 را تکمیل‌ و کدهای‌ مربوطه‌ را با اقتباس‌ دقیق‌ از جدول‌ شماره 7 ‌ دفترچه‌ راهنما، در مقابل‌ هر یک‌ از بندهای مذکور درج‌ نماید.
تبصره‌- فارغ‌التحصیلان‌ و دانش‌آموزان‌ دوره‌ پیش‌دانشگاهی‌ نظام‌ جدید آموزش‌ متوسطه‌ باید با توجه‌ به‌ بخش‌ محل‌ تولد در شناسنامه‌، بخش‌ محل‌ تحصیل‌ دوره‌ پیش‌دانشگاهی‌، بخش‌ محل‌ تحصیل‌ سال‌ سوم‌ دبیرستان‌ یا هنرستان‌ و بخش‌ محل‌ تحصیل‌ سال‌ دوم‌ دبیرستان‌ یا هنرستان‌، بندهای 30، 31 و 32 در صفحه دوم (اطلاعات آزمونی) تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی آزمون‌ سراسری‌ سال‌ 1388 را تکمیل‌ و کدهای‌ مربوط را با اقتباس‌ دقیق‌ از جدول‌ شماره‌ 7 دفترچه راهنما ‌، در محل‌ مربوط به‌ هر یک‌ از بندهای مذکور درج‌ نمایند.
 
ج‌) کد مناطق‌ یا نواحی ‌آموزش‌ و پرورش ‌محل ‌اخذ دیپلم‌: داوطلبان با توجه به منطقه یا ناحیه آموزش و پرورش محل اخذ دیپلم، کد مربوط را که عددی 4 رقمی است از جدول شماره 11 مندرج در صفحات 30 تا 32 اقتباس و در بند 16 صفحه اول (اطلاعات فردی) تقاضانامه ثبت‌نامی درج نمایند. لازم به ذکر است این کد، در کارنامه فارغ‌التحصیلی در کادر بالای برگ کارنامه، مقابل منطقه/ناحیه نیز درج شده است.

4- امتحانات : آزمون سراسری سال 1388 برای داوطلبان گروههای آزمایشی پنج گانه در روزهای پنج شنبه 4/4/88، جمعه 5/4/88 و صبح شنبه 6/4/88 به طور همزمان در حوزه های سراسر کشور برگزار خواهد شد.

5-آزمون‌های‌ عمومی‌ و اختصاصی
1-5-آزمون‌ عمومی‌:
ـ آزمون ‌عمومی ‌برای‌ داوطلبان‌ نظام‌ جدید و نظام‌ قدیم‌ آموزش‌ متوسطه‌ به‌ منظور تشخیص‌ میزان ‌آمادگی ‌داوطلبان ‌در زمینه‌ دروس‌ عمومی‌ و در حدود اطلاعات‌ علمی‌ کتب‌ نظام‌ جدید آموزش‌ متوسطه‌ سالی واحدی مشخص‌ شده‌ می‌باشد . مواد آزمون‌ عمومی‌ و ضرایب‌ آن‌ و همچنین‌ کتب‌ منابع‌ سؤال‌ در هر یک‌ از دروس‌ برای‌ کلیه‌ داوطلبان‌ اعم‌ از داوطلبان‌ نظام‌ جدید (ترمی‌ واحدی‌ و یا سالی‌ واحدی‌) و نظام‌ قدیم‌ آموزش ‌متوسطه‌ برای کلیه گروه‌های آزمایشی به‌ شرح‌ جدول‌ ذیل می‌باشد.
 

مواد آزمون‌ عمومی‌ و ضرایب‌ آن

آزمون

‌ضریب‌

کتب‌ منابع‌ طرح‌ سوال‌


زبان‌ وادبیات‌ فارسی

‌4


دوره‌ پیش‌دانشگاهی‌ و سال‌های‌ سوم‌ و دوم‌ دبیرستان‌ نظام‌ جدید سالی واحدی آموزش متوسطه.

زبان‌ عربی

‌2


سال‌های‌ سوم‌ و دوم‌ دبیرستان نظام‌ جدید سالی واحدی آموزش متوسطه.

فرهنگ‌ و معارف‌ اسلامی‌ *

3


دوره ‌پیش‌دانشگاهی‌ و سال‌های‌ سوم‌ و دوم‌ دبیرستان‌ نظام‌ جدید سالی واحدی آموزش متوسطه.

زبان‌خارجی‌ (انگلیسی‌، آلمانی‌،
فرانسه‌، روسی‌، ایتالیایی‌)

2


دوره‌ پیش‌دانشگاهی‌ و سال‌ سوم‌ دبیرستان نظام جدید سالی واحدی آموزش متوسطه.

* چنانچه داوطلبان اقلیت‌های مذهبی (کلیمی، زرتشتی، مسیحی)، بخواهند به سؤالات معارف غیراسلام پاسخ دهند، ضمن علامتگذاری در بند 9 قسمت اول (اطلاعات فردی) تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی باید به سوالات اقلیت‌های‌ دینی‌ که از مشترکات‌ همه‌ ادیان‌ رسمی‌ و اعتقاد دینی‌ آنها که‌ در دوران‌ تحصیل‌ آموزش‌ می‌بینند، بر حسب مورد پاسخ دهند.
 
2-5-آزمون‌ اختصاصی‌:
آزمون‌ اختصاصی‌ برای‌ داوطلبان‌ نظام‌ جدید (اعم از سالی واحدی و یا ترمی ‌واحدی) و نظام‌ قدیم‌ آموزش‌ متوسطه‌ به‌ منظور تعیین‌ میزان ‌آشنایی‌ علمی‌ آنان‌ با پایه‌های‌ اساسی‌ و اصولی‌ رشته‌های‌ موجود در هر گروه‌ آزمایشی‌ و در حدود اطلاعات علمی کتب نظام جدید آموزش متوسطه سالی ـ واحدی برگزار می‌گردد.
مواد آزمون‌ اختصاصی‌ و ضرایب‌ هر یک‌ از دروس ‌امتحانی‌ گروه‌های‌ آزمایشی‌ 1، 2، 3، 4 و 5 در شرایط اختصاصی‌ هر گروه‌ به‌ ترتیب‌ در بخش منابع آزمونهای اختصاصی به شرح ذیل درج‌ شده‌ است‌.
تذکرمهم: فهرست‌ کتب‌ مأخذ سؤالات‌ اختصاصی‌ در نشریه‌ پیک‌ سنجش‌ (نشریه‌ خبری‌ و اطلاع ‌رسانی‌ سازمان‌ سنجش‌ آموزش‌ کشور) برای‌ اطلاع‌ بیشتر داوطلبان‌ چاپ‌ شده ‌است.
منابع آزمون‌های اختصاصی گروههای آزمایشی
1- گروه‌ آزمایشی‌ علوم‌ ریاضی‌ و فنی‌
الف) از کلیه‌ شرکت‌کنندگان‌ فارغ‌التحصیل‌ و دانش‌آموزان‌ دوره‌ پیش‌دانشگاهی‌ نظام‌ جدید آموزش‌ متوسطه‌ و همچنین‌ کلیه‌ فارغ‌التحصیلان‌ نظام‌ قدیم‌ آموزش‌ متوسطه‌ این‌ گروه‌ آزمایشی‌ دروس‌ ریاضیات‌، فیزیک‌ و شیمی‌ در حدود اطلاعات‌ علمی‌ کتب‌ دوره‌ پیش‌دانشگاهی‌ و سال‌های‌ سوم‌ و دوم‌ دبیرستان‌ رشته‌ ریاضی ‌فیزیک‌ نظام‌ جدید سالی‌ واحدی‌ آموزش‌ متوسطه‌ امتحان‌ بعمل‌ خواهد آمد.
تبصره‌- علاوه ‌بر دروس‌ فوق‌، در درس‌ فیزیک‌ از کتاب‌ فیزیک‌ 1 و آزمایشگاه‌ سالی‌ واحدی‌ نیز سوال‌ طرح‌ خواهد شد.
ب‌) رشته‌های‌ تحصیلی‌ گروه آزمایشی‌ علوم‌ ریاضی‌ و فنی‌ در جدول‌ شماره‌ 2 ‌ دفترچه‌ راهنما درج‌ شده‌ است‌.
2- گروه‌ آزمایشی‌ علوم‌ تجربی‌
الف‌) از کلیه‌ شرکت‌کنندگان‌ فارغ‌التحصیل‌ و دانش‌آموزان‌ دوره‌ پیش‌دانشگاهی‌ نظام‌ جدید آموزش‌ متوسطه‌ و همچنین‌ کلیه ‌فارغ‌التحصیلان‌ نظام‌ قدیم‌ آموزش‌ متوسطه‌ این‌ گروه‌ آزمایشی‌ دروس‌ زمین‌ شناسی‌، ریاضیات‌، زیست‌ شناسی‌، فیزیک‌ و شیمی‌ در حدود اطلاعات‌ علمی‌ کتب‌ دوره‌ پیش‌دانشگاهی‌ و سال‌های‌ سوم‌ و دوم‌ دبیرستان‌ رشته‌ علوم‌ تجربی‌ نظام‌ جدید سالی‌ واحدی‌ آموزش‌ متوسطه‌ امتحان‌ بعمل‌ خواهد آمد.
تبصره‌1- سؤالات‌ درس‌ زمین‌شناسی‌ منحصراً از کتب‌ دوره‌ پیش‌دانشگاهی‌ و سال‌ سوم‌ طرح‌ خواهد شد.
تبصره‌2- علاوه‌ بر دروس‌ فوق‌، در درس‌ فیزیک‌ از کتاب‌ فیزیک‌ 1 و آزمایشگاه‌ سالی‌ واحدی‌ نیز سوال‌ طرح‌ خواهد شد.
ب‌) رشته‌های‌ تحصیلی‌ گروه‌ آزمایشی‌ علوم‌ تجربی‌ در جدول‌ شماره‌ 3 ‌ دفترچه‌ راهنما درج‌ شده‌ است‌.
3- گروه‌ آزمایشی‌ علوم‌ انسانی
الف‌) از کلیه‌ شرکت‌کنندگان‌ فارغ‌التحصیل‌ و دانش‌آموزان‌ دوره‌ پیش‌دانشگاهی‌ نظام‌ جدید آموزش‌ متوسطه‌ و همچنین‌ کلیه ‌فارغ‌التحصیلان‌ نظام‌ قدیم‌ آموزش‌ متوسطه‌ این‌ گروه‌ آزمایشی‌ دروس‌ ریاضیات‌، اقتصاد، زبان‌ وادبیات‌ فارسی‌، زبان‌ عربی‌، تاریخ‌ و جغرافیا، علوم‌ اجتماعی‌، فلسفه‌ و منطق‌ و همچنین‌ روانشناسی‌ در حدود اطلاعات علمی مشخص‌ شده‌ رشته‌ ادبیات‌ و علوم‌ انسانی‌ نظام‌ جدید سالی‌ واحدی‌ آموزش‌ متوسطه‌ به‌ شرح‌ تبصره‌ زیر، امتحان‌ بعمل‌ خواهد آمد.
تبصره‌- ریاضیات (کتب‌ پیش‌دانشگاهی‌ و سال‌های‌ سوم، دوم‌ و اول‌)، اقتصاد(کتب‌ سال‌ دوم‌)، زبان‌ و ادبیات‌ فارسی‌(کتب‌ پیش‌دانشگاهی‌ و سال‌های سوم‌ و دوم‌)، زبان‌ عربی‌(کتب‌ پیش‌دانشگاهی‌ و سال‌های‌ سوم‌ و دوم‌)، تاریخ‌ و جغرافیا(دوره‌ پیش‌دانشگاهی‌ و سال‌های‌ سوم‌ و دوم‌)، علوم‌ اجتماعی‌(کتب‌ پیش‌دانشگاهی‌، سال‌های دوم و سوم‌)، فلسفه‌ و منطق‌(فلسفه‌ براساس‌ کتب‌ پیش‌دانشگاهی‌ و سال‌ سوم‌ و منطق‌ براساس‌ کتب‌ سال‌ سوم‌) و روانشناسی‌ (کتب‌ سال‌ سوم‌).
ب‌) منحصراً برای‌ دانش‌آموزان‌ و دارندگان‌ مدرک‌ تحصیلی‌ پیش‌دانشگاهی‌ علوم‌ و معارف‌ اسلامی‌ (ردیف‌ 18 جدول‌ شماره‌ 10 مندرج در دفترچه راهنما) درس‌ اصول‌، عقاید و فقه‌ در سطح‌ اطلاعات‌ علمی‌ دارندگان‌ گواهینامه‌ دوره‌ پیش‌دانشگاهی‌ رشته‌ مذکور، علاوه‌ بر دروس‌ اختصاصی‌ فوق‌ پیش‌بینی‌ شده‌ است‌.
ج ) رشته‌های‌ تحصیلی‌ گروه‌ آزمایشی‌ علوم‌ انسانی‌ در جدول‌ شماره‌ 4 ‌ دفترچه‌ راهنما درج‌ شده‌ است.
4- گروه‌ آزمایشی‌ هنر
الف‌) از کلیه‌ شرکت‌کنندگان‌ و دانش‌آموزان‌ دوره‌ پیش‌دانشگاهی‌ نظام‌ جدید و همچنین‌ کلیه‌ فارغ‌التحصیلان‌ نظام‌ قدیم ‌آموزش‌ متوسطه‌ این‌ گروه‌ آزمایشی‌ بر اساس‌ اطلاعات‌ و درک‌ عمومی‌ هنر برای‌ شناسایی‌ استعداد و توانائی‌های‌ هنری‌ امتحان‌ بعمل‌ خواهد آمد.
تبصره‌- آن‌ دسته ‌از داوطلبان‌ گروه‌های‌ آزمایشی‌ 1 یا 2 یا 3 و یا 5 که‌ علاقه‌مند به‌ انتخاب‌ رشته‌های‌ تحصیلی‌ گروه‌ آزمایشی‌ هنر نیز باشند، باید علاقه‌مندی‌ خود را به‌ شرکت‌ در گروه‌ آزمایشی‌ هنر با علامتگذاری‌ بند 43 در قسمت دوم (اطلاعات آزمونی) تقاضانامه‌ ثبت‌نام اینترنتی مشخص‌ و درآزمون‌ عمومی‌ و اختصاصی‌ گروه‌ آزمایشی‌ مذکور نیز شرکت‌ نمایند.
ب‌) از شرکت‌کنندگان ‌‌اعم ‌‌از داوطلبان ‌‌نظام‌‌ جدید‌ و نظام‌ قدیم‌ آموزش‌ متوسطه‌ این‌ گروه‌ آزمایشی‌ بر اساس‌ اطلاعات‌ و درک‌ عمومی‌ هنر برای‌ شناسایی ‌استعداد و توانایی‌های‌ هنری‌، آزمون‌های ‌درک ‌عمومی ‌هنر، درک‌ عمومی ‌ریاضی‌- فیزیک‌، ترسیم‌ فنی‌، خلاقیت‌ تصویری‌ و تجسمی‌، خلاقیت‌ نمایشی، خلاقیت‌ موسیقی‌ و خواص‌ مواد امتحان‌ بعمل‌ خواهد آمد.
ج‌ ) بخشی از سؤال‌های‌ تخصصی‌ گروه‌ آزمایشی‌ هنر از کتاب‌ کارگاه‌ هنر 1 (کد594)، کارگاه‌ هنر 2 (کد 1/594)، سیر هنر در تاریخ‌ 1
(کد 3/594)، سیر هنر در تاریخ‌ 2 (کد 8/594)، هنر و ادب‌ فارسی ‌(کد 4/594)، انسان‌، فضا، طراحی ‌(کد 7/594)، آشنایی‌ با میراث‌ هنری‌ و فرهنگی‌ ایران ‌(کد 6/594)، مبانی‌ هنرهای‌ ‌تجسمی‌‌ (کد 21/358)، تاریخ‌ هنر ایران ‌(کد 5/356)، تاریخ‌ هنر جهان (کد 7/470)، علم‌ مناظر و مرایا (کد 1/489)، مبانی ‌تصویرسازی ‌(کد 2/495)، طراحی‌ 1 و 2 (کدهای‌ 92/359 و 9/489)، خوشنویسی ‌(کدهای‌ 1/467 و 89/359)، آشنایی‌ با بناهای‌ تاریخی‌ (کد 6/492)، خط در گرافیک‌ (کد 6/491)، ترسیم‌ فنی‌ و نقشه‌کشی‌ (کد 78/359)، آشنایی‌ با موسیقی و آشنایی‌ با هنرهای‌ نمایشی طراحی‌ خواهد شد.
د ) رشته‌های‌ تحصیلی‌ گروه‌ آزمایشی‌ هنر در جدول‌ شماره‌ 5 ‌ دفترچه‌ راهنما درج‌ شده‌ است.
5- گروه‌ آزمایشی‌ زبان‌های خارجی‌
الف) کلیه‌ شرکت‌کنندگان‌ و علاقه‌مندان‌ به‌ انتخاب‌ رشته‌های‌ تحصیلی‌ گروه‌ آزمایشی‌ زبان‌های خارجی‌ مانند دیگر گروه‌های‌ آزمایشی‌ باید لزوماً در این‌ گروه‌ آزمایشی‌ ثبت‌نام‌ و در آزمون عمومی و اختصاصی آن شرکت‌ نمایند.
ب‌) آن‌ دسته‌ از داوطلبان‌ گروه‌های‌ آزمایشی‌ 1، 2، 3 و 4 که‌ علاقه‌مند به‌ انتخاب‌ رشته‌های‌ تحصیلی‌ گروه‌ آزمایشی‌ 5 (رشته‌های‌ زبان‌های خارجی‌) نیز باشند، باید علاقه‌مندی‌ خود را به‌ شرکت‌ در گروه‌ آزمایشی‌ زبان‌های خارجی (گروه آزمایشی 5)، با علامتگذاری‌ بند 44 در قسمت دوم (اطلاعات آزمونی) تقاضانامه ‌ ثبت‌نام‌ اینترنتی، مشخص‌ نموده‌ و در آزمون‌ عمومی‌ و اختصاصی‌ گروه‌ آزمایشی‌ ذیربط شرکت‌ نمایند.
ج‌ ) از شرکت‌کنندگان‌، اعم‌ از داوطلبان‌ نظام‌ جدید و نظام‌ قدیم‌ آموزش‌ متوسطه‌ این‌ گروه‌ آزمایشی‌ که‌ زبان‌ خارجی‌ امتحانی‌ آنان‌ انگلیسی‌، آلمانی‌ و یا فرانسه‌ می‌باشد از درس‌ زبان‌ خارجی‌ تخصصی‌ (با ضریب‌ 4) امتحان‌ بعمل‌ خواهد آمد.
د ) رشته‌های‌ تحصیلی‌ گروه‌ آزمایشی‌ زبان‌های خارجی در جدول‌ شماره‌ 6 ‌ دفترچه‌ راهنما درج‌ شده‌ است‌.
6-سهمیه‌ها
هر داوطلب‌ می‌تواند بر اساس‌ شرایط خود، متقاضی یکی‌ از سهمیه‌های‌ مصوب مندرج‌ در بندهای‌ ذیل شود.
1-6- سهمیه‌ مناطق:
شرکت‌کنندگان‌ در آزمون‌ سراسری‌ سال‌ جاری‌ بر اساس‌ بخش‌ محل‌ اخذ مدرک‌ تحصیلی‌ سه‌ سال‌ آخر دوره‌ متوسطه‌ جزو یکی‌ ازسهمیه‌های‌ مناطق‌ 1، 2 و یا 3 محسوب‌ می‌گردند. داوطلبان‌ متقاضی‌ سهمیه‌ مناطق‌ باید قسمت مربوط در بند 10 قسمت اول (اطلاعات فردی) فرم تقاضانامه‌ ثبت‌نام اینترنتی را علامتگذاری‌ نمایند.
تبصره‌1- بر اساس‌ مصوبه‌ سی‌ و پنجمین‌ جلسه‌ کمیته‌ مطالعه‌ و برنامه‌ریزی‌ کنکور سراسری‌ دانشگاه‌ها و مؤسسات‌ آموزش‌ عالی‌، فارغ‌التحصیلان‌ و دانش‌آموزان‌ دوره‌ پیش‌دانشگاهی‌ نظام‌ جدید آموزش‌ متوسطه‌ بر اساس‌ بخش‌ محل‌ اخذ مدرک‌ تحصیلی‌ دوره‌ پیش‌دانشگاهی‌ و دو سال‌ آخر دبیرستان‌ و یا هنرستان‌ (سال‌ دوم‌ و سوم‌ دبیرستان‌ یا هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و یا کار و دانش‌) جزو یکی‌ از سهمیه‌های‌ مناطق‌ 1، 2 و یا 3 محسوب‌ می‌شوند.
تبصره‌2- فارغ‌التحصیلان دوره‌های کاردانی پیوسته‌ آموزشکده‌های‌ فنی‌ و حرفه‌ای‌ وزارت‌ آموزش‌ و پرورش‌ در آزمون‌ سراسری‌ سال‌ 1388 بر اساس‌ بخش‌ محل‌ اخذ مدرک‌ تحصیلی‌ سه‌ سال‌ آخر دوره‌ دبیرستان‌ و یا هنرستان‌ (سال‌ اول‌، دوم‌ و سوم‌ دبیرستان‌ و یا هنرستان‌)، که تحصیل نموده‌اند جزو یکی‌ ازسهمیه‌های‌ مناطق‌ 1، 2 و یا 3 محسوب‌ می‌شوند.
2-6- سهمیه‌‌ شاهد و ایثارگر:
هر یک‌ از داوطلبان ‌متقاضی‌ سهمیه شاهد و ایثارگر می‌توانند بر اساس‌ شرایط خود ‌در بندهای‌ «الف‌» تا «ب» ذیل‌‌، متقاضی‌ استفاده از سهمیه‌ شوند.
الف‌) رزمندگانی که بر اساس ماده 1 و تبصره‌های چهارگانه ماده مذکور در آیین‌نامه اجرایی قانون ایجاد تسهیلات برای‌ ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب‌ بسیجی ‌به دانشگاه‌ها و مؤسسات‌ آموزش‌ عالی‌ از تاریخ‌ 31/6/1359 لغایت‌ 31/6/1367 حداقل‌ شش‌ (6) ماه‌ متوالی‌ یا متناوب‌ داوطلبانه‌ در مناطق‌ عملیاتی ‌جبهه‌های‌ نبرد حق‌ علیه‌ باطل‌ حضور داشته‌اند، لازم‌ است‌ ضمن مراجعه به ارگان ذیربط (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا وزارت جهاد کشاورزی) نسبت به تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان اقدام نمایند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت‌نام توسط ستاد مشترک سپاه پاسداران (نیروی مقاومت بسیج) و یا وزارت جهاد کشاورزی مورد تائید نهائی قرار گیرد.
تذکرمهم: داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه رزمندگان ارگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی لازم است پس از تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان، نسبت به دریافت کد رهگیری 12 رقمی از واحد مربوطه اقدام و آن را در زمان ثبت‌نام در محلی که در تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی در نظر گرفته شده است، درج نمایند.
تبصره ‌1- مناطق‌ عملیاتی‌ بر اساس‌ مصوبات‌ شورای‌ عالی‌ دفاع‌ تعیین‌ می‌شود.
تبصره ‌2- مدت‌ حضور یا خدمت‌ در جبهه‌ سربازان‌ و پاسداران‌ وظیفه‌ و همچنین‌ تعهدات‌ و مأموریت‌های‌ خدمتی‌ پرسنل‌ وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های‌ نظامی‌ در جبهه‌ و نیز طرح‌ 6 ماهه‌ دانشجویان‌ دانشگاه‌ها و مؤسسات‌ آموزش‌ عالی‌، حضور داوطلبانه‌ تلقی‌ نمی‌شود.
تبصره 3- بسیجیان فعال و عادی پایگاه‌های مقاومت بسیج، مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نمی‌شوند.
ب‌) جانبازان‌ 25 تا 69%‌، فرزند و همسر جانبازان 50% و بالاتر، آزادگان‌ و فرزندان‌ و همسران‌ آنان‌ و همچنین‌ فرزندان ‌و همسران‌ شهدا، مفقودین‌ و اسرا و جانبازان 70% و بالاتر و خانواده شهدا (خواهر، برادر، پدر و مادر شهید) ‌برای ‌استفاده‌ از سهمیه مربوط باید بر اساس‌ ضوابط مندرج‌ در بند ذیل‌ اقدام‌ کنند.
- این قبیل داوطلبان بایستی ضمن مراجعه به سایت اینترنتی ایثار به نشانی: www.isaar.ir با درج کد ملی و کد ایثارگری و اطلاعات لازم در لینک مربوط کد 12 رقمی رهگیری دریافت دارند و آن را در بند 13 قسمت اول (اطلاعات فردی) فرم تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی درج نمایند. پس از آن ضمن مراجعه مجدد به سایت ایثار، در قسمت پیگیری سهمیه از وضعیت تأیید و یا عدم تأیید سهمیه خود مطلع شوند و در صورت هرگونه مشکل با شماره تلفن‌های مندرج در سایت ایثار (سامانه تأیید سهمیه) تماس حاصل نمایند.
تذکرمهم: جانبازان با درصد جانبازی حداقل 25% و آزادگان در صورت دارا بودن مدت حضور در جبهه، ضمن درج کد رهگیری در بند 13 تقاضانامه ثبت‌نامی، به ارگان ذیربط (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا وزارت جهاد کشاورزی) مراجعه و با ارائه کارت جانبازی و یا آزادگی، فرم مخصوص استفاده از مدت حضور در جبهه را تکمیل نمایند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت‌نام، توسط ستاد مشترک سپاه پاسداران (نیروی مقاومت بسیج) و یا وزارت جهاد کشاورزی مورد تائید نهائی قرار گیرند و در گزینش نهائی به مدت جبهه معادل شده با درصد جانبازی و یا مدت اسارت اضافه گردد. ضمناً این قبیل داوطلبان نیازی به درج کد 12 رقمی رهگیری که از سپاه پاسداران دریافت نموده‌اند، در تقاضانامه ثبت‌نامی ندارند.
تبصره - آن‌ دسته‌ از داوطلبانی‌ که‌ با استفاده از سهمیه شاهد و ایثارگر، یک بار در رشته‌های تحصیلی دوره‌های روزانه آزمون سراسری (برای پذیرفته شدگان رزمنده از سال 1368 به بعد و برای پذیرفته‌شدگان سهمیه شاهد از سال 1376 به بعد) پذیرفته شده‌اند، اعم از اینکه از رشته قبولی انصراف داده و یا در رشته قبولی ثبت‌نام کرده و یا نکرده باشند، حق استفاده مجدد از سهمیه مذکور را در آزمون سراسری نخواهند داشت.
* تذکر مهم: بر اساس مصوبه پنجاه و چهارمین جلسه کمیته مطالعه و برنامه‌ریزی کنکور، آن دسته از داوطلبان سنوات قبل (از زمان تصویب سال 1387 به قبل) که با استفاده از سهمیه‌های شاهد و ایثارگر در ردیف پذیرفته‌شدگان رشته‌های تحصیلی دوره‌های شبانه و نیمه‌حضوری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام‌نور و یا مؤسسات آموزش عالی غیردولتی ـ غیرانتفاعی (به جز دوره‌های روزانه در دانشگاه‌های دولتی) قرار گرفته‌اند، در صورت انصراف از رشته قبولی خود فقط یک بار، مجاز به استفاده مجدد از سهمیه‌های مربوط در آزمون سراسری خواهند بود.
 
توضیح: فرزندان و همسران جانبازان 25 تا 49% پس از شرکت در آزمون، در صورتیکه مجاز به انتخاب رشته شوند، پس از دریافت کارنامه اولیه می‌توانند با مراجعه به سایت ایثار به نشانی: www.isaar.ir با درج کد ملی و کد ایثارگری پدر یا مادر و یا همسر (حسب مورد) کد رهگیری 12 رقمی دریافت دارند و آن را در محلی که در فرم انتخاب رشته در نظر گرفته خواهد شد، درج نمایند.
3-6- سهمیه آموزگاران‌:
- آموزگاران‌ دیپلمه‌ رسمی‌ (قطعی‌ ـ آزمایشی) و یا پیمانی که‌ حداقل سه سال در مناطقی که آموزش و پرورش تعیین ‌نموده است، خدمت کرده باشند و در حال‌ حاضر نیز شاغل‌ باشند، می‌توانند برای استفاده از سهمیه رشته‌های تحصیلی راهنمایی و مشاوره و علوم تربیتی دانشگاه‌ها و مؤسسات‌ آموزش‌ عالی‌ با دریافت فرم مخصوص از نواحی‌ و یا مناطق‌ آموزش‌ و پرورش‌ (مطابق فرم شماره 3 مندرج در صفحه 44 دفترچه راهنما ) و نگهداری آن نزد خود از سهمیه مزبور استفاده نمایند. لازم به ذکر است که پذیرفته‌شدگان رشته‌های تحصیلی راهنمایی و مشاوره و علوم تربیتی با سهمیه آموزگاران، بورسیه وزارت آموزش و پرورش نمی‌باشند.
4-6- سهمیه‌ بهیاران‌:
- بهیاران‌ دارنده‌ دیپلم‌ مورد تأیید وزارت‌ آموزش‌ و پرورش‌ که‌ به‌ حرفه‌ بهیاری‌ اشتغال‌ دارند، می‌توانند با تهیه گواهی‌ لازم‌ از سازمان‌ متبوع‌ و نگهداری آن نزد خود منحصراً برای‌ ورود به‌ رشته‌ پرستاری‌ از سهمیه‌ بهیاران‌ استفاده‌ نمایند.
تبصره‌- داوطلبانی‌ که‌ با توجه‌ به‌ ضوابط علاقه‌مند به‌ استفاده‌ از بورسیه‌ آموزگاران‌ و یا سهمیه‌ بهیاران‌ در رشته‌های‌ ذیربط باشند، لازم‌ است‌ علاوه‌ بر انتخاب یکی‌ از سهمیه‌‌ها، برحسب‌ مورد علاقه‌مندی‌ خود را با علامتگذاری‌ قسمت مربوط در بند 37 در قسمت دوم (اطلاعات آزمونی) فرم تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی مربوط تعیین‌ نمایند و مدارک‌ لازم‌ را نیز تهیه کنند تا از اولویت‌ اختصاص‌ داده‌ شده‌ برای‌ رشته‌های‌ ذیربط استفاده‌ نمایند.
داوطلبان‌ می‌توانند درصورت‌ نیاز برای‌ کسب‌اطلاعات‌ و راهنمایی‌ همه‌ روزه‌ در وقت‌ اداری‌ با شماره‌ تلفنهای99-88923595‌ به‌طور مستقیم‌ با روابط عمومی‌ سازمان‌سنجش‌ آموزش‌ کشور تماس‌ حاصل‌ نمایند.
ضمناً به‌ اطلاع‌ می‌رساند تلفنهای‌ فوق‌ صرفاً برای‌ راهنمایی‌ داوطلبان‌ در چارچوب‌ ضوابط مندرج‌ در دفترچه‌ راهنمای‌ آزمون‌ سراسری‌ سال‌ 1388 می‌باشد و در صورتی‌ که‌ کوچکترین‌ تغییری‌ لازم‌ تشخیص‌ داده‌ شود، به‌ صورت‌ اطلاعیه‌ رسماً به‌ اطلاع‌ عموم‌ خواهد رسید.
 

روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد